Raná péče
Poskytovatel
I MY o.p.s
Adresa
tř. Edvarda Beneše 286/5, Soběslav PSČ 39201
Název služby
Raná péče (dále jen “služba”). Registrační číslo 3 503 896
Kontakt:
mob. 775 104 920, www.imypomahame.cz
e-mail: rana.pece@imypomahame.cz
Raná péče je odborná terénní sociální služba pro rodiny dětí od narození do sedmi let věku se zdravotním postižením nebo s ohroženým a opožděným vývojem. Odborný poradce rané péče, který s rodinou spolupracuje, ji navštěvuje pravidelně v domácím prostředí, kde se dítě cítí bezpečně a lépe se učí novým dovednostem. Služba zohledňuje vývoj dítěte a jeho individuální specifické potřeby, zlepšuje kvalitu života dítěte a jeho rodiny. Služba je legislativně zakotvena v Zákoně č. 108/2006 Sb. o sociálních službách jako služba sociální prevence a je poskytována bezplatně.
Cílová skupina
Služba je určena rodinám dětí do 7 let věku s mentálním, tělesným, kombinovaným postižením, s poruchou autistického spektra, s ohroženým a opožděným vývojem.
Cíle služby rané péče
- Dítě dosáhne maximálního možného rozvoje svých schopností a dovedností
- Rodina získá veškeré dostupné informace
- o metodách, pomůckách a postupech práce s dítětem, které má postižení nebo jehož vývoj je ohrožen
- o svých právech a nárocích (dávky a výhody sociálního zabezpečení, získávání rehabilitačních a zdravotních pomůcek)
- o dalších službách a zařízeních
- o kontaktech na odborníky
- Rodiče umí používat vhodné metody a vhodné pomůcky podpory svého dítěte
- Rodina se cítí jistá v samostatném rozhodování o možnostech a budoucnosti své a svého dítěte a způsobu péče o ně.
- Veřejnost i odborníci jsou informováni o službách rané péče
Forma poskytování služby
terénní, ambulantní
- Terénní forma:
- Pondělí 8:00-18:00
- Úterý 8:00-18:00
- Středa 8:00-18:00
- Čtvrtek 8:00-18:00
- Pátek 8:00-18:00
- Ambulantní forma:
- poslední čtvrtek v měsíci (bez letních prázdnin) 9:00-12:00 či dle dohody (kontakt: lea@imypomahame.cz)
Služba je poskytována v pracovních dnech (o víkendech v případě pobytů a setkávání rodin). Čas poskytování služby lze upravit podle potřeb klienta a časových možností pracovníka.
Působnost služby
Oblast působnosti terénní formy rané péče je Jihočeský kraj
Popis realizace služby
Informovanost
Zájemce o službu či její uživatel je o poskytované službě informován prostřednictvím registru poskytovatelů sociálních služeb, webových stránek organizace, informačních letáků, pracovníků I MY o.p.s., sociálních sítí (Facebook, Instagram, Twitter) , na základě doporučení pracovníků jiných organizací poskytující sociální, poradenské nebo vzdělávací služby, příp. odborníků z řad lékařů, zejména praktických lékařů pro děti a dorost, speciálních pedagogů, psychologů, psychiatrů a dalších.
Jednání s klientem a uzavření Smlouvy o poskytování sociální služby
Rodiče nebo zákonní zástupci uživatele telefonicky, prostřednictvím e-mailu, osobně nebo přes sociální sítě osloví službu rané péče a domluví si s pracovníkem, jehož kontakt je uveden na webu organizace, konkrétní termín pro první konzultaci (“informativní schůzku”), která probíhá v rodině žadatele o službu. Do rodiny přijíždí dvě pracovnice rané péče (ideálně vedoucí a poradkyně, která bude rodinu doprovázet). Během konzultace jsou zjišťovány potřeby rodiny a dítěte a rodina získá potřebné informace o průběhu, podmínkách a pravidlech služby. Současně je v rodině ponechána Smlouva o poskytování sociální služby RP, která se podepisuje na další konzultaci a to jen v případě, že se zákonní zástupci rozhodnou službu využívat.
Průběh služby a Plán spolupráce
V počátku poskytování služby je uživateli určen poradce rané péče. Společně s rodiči vytváří “Plán spolupráce”, ve kterém si rodiče popíší svá přání a cíle, na kterých by chtěli společně s poradkyní pracovat. Při stanovování průběhu a cílů služby se vychází z potřeb dítěte a jeho rodiny, doporučení lékařů a odborníků. Poradce dojíždí na konzultace do rodiny dle společné domluvy v rozsahu nejméně 14 dní až 3 měsíců. Délka konzultace je od 1 hodiny do 3 hodin.
V rámci služby probíhají, dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách v aktuálním znění, následující základní činnosti:
- základní sociální poradenství
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí
V průběhu služby jsou poradkyněmi rané péče rodičům předávány informace a kontakty na další odborníky, lékaře, zařízení s nimiž mají rodiče dobré zkušenosti v přístupu k dětem s handicapem.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí je rodičům v rámci služby poskytována formou podpory při jednání na úřadech, ve vzdělávacích zařízeních, poradenských zařízeních a zařízeních sociálních služeb.
Metody práce s uživatelem
Při práci s rodinou je upřednostňován individuální přístup, přihlíží se k potřebám rodiny a k vývojovému stupni dítěte.
Metody a formy práce s dítětem
- alternativní komunikace
- podpora hry
- podpora pohybových dovedností
- podpora pozornosti, soustředění
- rozvoj jemné a hrubé motoriky
- úprava prostředí
- strukturovaná hra, učení
- bazální stimulace
- orofaciální stimulace
- sociální integrace - kontaktování MŠ, ZŠ, jiné
- podpora vývoje a komunikace pomocí tabletu
- podpora komunikace
- podpora spolupráce v rodině, se sourozencem
- videoscénáře
Metody a formy práce s rodinou
- sociální poradenství
- výchovné, pedagogické poradenství
- aktivní naslouchání
- individuální plánování
- podpora relaxace pečujících osob
- podpora rodinných interakcí (sourozenci, prarodiče, další členové rodiny)
- předání kontaktů na další odborné služby
- sociální integrace - pobyty, setkávání rodin
- podpora intuitivního rodičovství
- videotrénink interakcí
- systemická práce s rodinou, vedení rozhovoru
- krizová intervence
- doprovod k lékaři, na úřad
O poskytované službě je vedena dokumentace uživatele, do níž se zakládají záznamy z konzultací. Veškeré informace jsou důvěrné a nelze je poskytovat dalším osobám bez souhlasu klienta. Klient může kdykoliv nahlédnout, či doplnit. Veškeré informace poskytne Lea Stiborová (lea@imypomahame.cz)
Důvody pro odmítnutí zájemce o službu
- Poskytovatel sociální služby neposkytuje službu, o kterou osoba žádá nebo potřebuje.
- Poskytovatel sociální služby nemá dostatečnou kapacitu k poskytování sociální služby, o kterou osoba žádá nebo potřebuje. Zájemci je nabídnuto zapsání do pořadníku či/a kontakty na další vhodné poskytovatele, jsou-li.
- Zájemce o službu nesplňuje cílovou skupinu služby.
Způsob vyřizování stížností
Každý uživatel je informován o právu podat stížnost při podpisu Smlouvy, která obsahuje informace, jakým způsobem je možné stížnost podat. Prostřednictvím webových stránek je možné poslat stížnost ředitelce přes kontaktní formulář zde-
Vyřízení stížnosti musí být ukončeno do 30 dnů ode dne doručení do organizace. K tomu je možno připočíst dobu až 30 dnů, jestliže je zapotřebí ve věci konat ústní jednání nebo místní šetření, je-li nutné vyžádat si ve věci stanovisko či podklady od jiného orgánu. Účelnost prodloužení lhůty stejně tak jako jeho důvody musí být ze záznamu zřetelné.
Finanční spoluúčast klienta na službě
Služba je dle zákona č. 108/2006 Sb. poskytována zcela bezplatně.
Fakultativní služby
- Půjčovna pomůcek je rodičům k dispozici v sídle poskytovatele služby. Pomůcky lze vybrat z nabídky pomůcek a zapůjčit si je pro využívání v domácím prostředí, kam vybrané pomůcky zaveze poradkyně v rámci konzultace. Využívání půjčovny je spojeno s příspěvkem na údržbu hraček ve výši 300 Kč ročně či poměrnou částkou dle doby využívání v kalendářním roce.
- Půjčovna odborné literatury je k dispozici v sídle poskytovatele služby. Literaturu lze vybrat ze seznamu knih, který je k dispozici u poradkyně a zapůjčit si je pro využívání v domácím prostředí. Poradce přiveze vybrané knihy s sebou do rodiny během konzultací.
- Víkendový pobyt pro sourozence dětí s handicapem - rodiče hradí ubytování, stravu dítěte a projížďky na koních. Konkrétní údaje se rodiče dozví od své poradkyně či vedoucí služby.
Technické a materiální zabezpečení služby
Terénní forma služby je poskytována z 90% v přirozeném prostředí klienta, ve školských či jiných zařízeních, která uživatelé navštěvují, na vícedenních pobytech. Poradkyně přijíždí na tyto konzultace služebním vozem nebo hromadnou dopravou.
Ambulantní forma služby je poskytována v místě zřizovatele a tím je I MY o.p.s, tř. Edvarda Beneše 286/5, Soběslav 392 01.
Vybavení
Speciální pomůcky, didaktické pomůcky, hračky, odborná literatura, stoly, skříně, PC technika, připojení k internetu, sociální zázemí, 3 služební automobily.
Každý pracovník má k dispozici telefon, notebook a e-mailovou adresu pro komunikaci s uživatelem služby (kontakty jsou uvedeny na webu organizace).
Služba rané péče je poskytována v I MY od roku 2006.